Mezi svýma

Mezi Svýma

PRYnCYPall.cz byl pověřen samotnými interprety natočit autentický záznam z jejích vystoupení v Klubu PARNÍK v Ostravě , kterého se zúčastnilo na 80 přítomných příznivců této recitační akustické hudby, jak to nakonec bylo nazváno samotnými hudebníky.
Po zhruba dvouhodinovém představení, při němž střídavě i společně prezentovali svou tvorbu ostravský rodák pobývající v Praze Tomáš Pastrňák, dále pak ostravský čechorus Igor Jelínek a jejích host Stanisław Marinczenko z blízkého Polska se dostalo i na samotné interwiev s jednotlivými aktéry, který se konal po koncertu a během propagace Igorova CD o které byl velký zájem a i PRYnCYPall.cz snížil svou váhu o jedno kilo, tedy rovných 100,- Korun českých :-)

Po vystoupení jsem se zeptal polského hosta Stanisława Marinczenka, jenž se prezentoval v této, řekněme komorní atmosféře vlastní interpretaci i společným doprovodem

Stanisław Mariczenko (pl)

obou dalších zúčastněných  převážně hrou na kytaru, ale také na piáno a harmoniku na jeho dojmy nejen z koncertu, ale i z ostravského publika.
Stanisław, který spíše prezentuje pro větší srozumitelnost svou tvorbu převážně v jazycích anglickém a ruském, ale i v polštině, zhodnotil celý koncert tak, že koncert byl skvělý, publikum reagovalo velmi živě a spontánně a pro Stanisława samotného opravdu jeden z těch lepších koncertů co se týče nejen po stránce hudebnické, ale i posluchačské.
Vzhledem k tomu, že písně Tomáše Pastrňáka se nesou v poněkud humoristickém duchu na téma láska a sex v poněkud otevřené podobě na otázku jistých rozdílů vnímání těchto věcí v Česku a Polsku se  Stanisław Marinczenko vyjádřil tak, že tady v podstatě neexistuje žádné tabu a nevidí v tom žádný rozdíl a že vlastně je to stejné jak v Česku, tak i v Polsku.
Ke své další hudební dráze Stanisław dodal, že se bude věnovat spolupráci právě s Igorem a Tomášem a že více se bude prezentovat svou vlastní tvorbou, kterou má ještě rozpracovanou.

Igor Jelínek, jenž svůj poloviční původ vzhledem k matčině straně přisuzuje spíše k Rusku než k Čechům  se prezentoval převážně hudebním přednesem v ruském jazyce i když místy vzpomenul nejenom češtinu a němčinu. Igor, který kromě svých vlastních písní prezentuje skladby z dílen ruských písničkářů jakými jsou právě Bulat Okudžava či Vladimír Vysockij, který i mimo jiné inspiroval poněkud známějšího ostravského a slezského parda Jaromíra Nohavicu, se k tomuto tématu a vnímání Vysockého zmínil, že již napsal k tomu nějakou dizertaci a že se věnoval i překladům, stejně tak, jako jisté překlady Vysockého vytvořil i Jaromír Nohavica s písni PŘÍTELI, které má na svém albu Ikarus 2007, takže o tom ví, ale že jak si Nohavici váži, takže v tom podání již ta píseň nemá v sobě  takovou emocionalitu, ten náboj tím, že už je to přefiltrováno přes jeden jazyk, čímž se z toho ztrácí spousta niancí, ale velmi podstatných a že spíše uznává ten originál.
K plánům do budoucna, že se bude rovněž věnovat právě spolupráci právě se Stanisławem Marinczenkem, ale že se nebrání ani žádným dalším sólovým projektům.

Tomáš Pastrňák

Tomáš Pastrňák, který vlastně začínal společně s Igorem  Jelínkem v pop-rockové skupině IKONA, která zanikla právě tím, že Tomáš změnil na základě pracovní nabídky své působiště z Ostravy na Prahu ačkoli srdcem i duší, jak podotkl, zůstává stále ostravákem.
Tomáš prezentoval písně, jejíchž texty vyšly převážně s dílny Igora Malijevského, co by známého to básníka, prozaika, baviče a fotografa v jedné osobě, což ohodnotil tím, že láska je vcelku stálé téma o kterém se zpívá a že ty texty zase nejsou až tak hloupé. Jejích spolupráce s polským hudebníkem Stanisławem Marinczenkem vlastně vznikla teprve někdy nedávno na základě jednoho společného vystoupení  a společně v nejbližší době je bude možno shlédnout během jara a léta ještě v Českém Těšíně, polské Wroclawi, Hlučíně a v neposlední řadě i v Praze a zaslechnout také v mladoboleslavském rádiu Jizera a také na nějakých zahradních akcích, jenž se jeví poněkud spontánnější než jiné.
Skladby, z nichž jde cítit i jistý podtext sexuality, jenž často je za vzor básníků, ale také často i trnem v očích mnoha skeptiků a

Igor Jelínek

puritánu zaměřených osob, Tomáš ohodnotil tak, že nejde o nějaký provokativní přednes, kterým by umělec nějak upozorňoval na sebe a že v podstatě jde o to, dělat si z některých věcí legraci a brát to nadneseně, čímž jsme se dostali i ke vzniku skladby Retrosexual, který vlastně vznikl na základě vývoje doby a toho, že si člověk přes ty veškeré dnešní evoluční trendy v této oblasti připadá opravdu jako nějak staromilsky či retrosexuálně, který je zvyklý na nějaké staré standardní zvyky a narazili jsme na fakt, že dnes i v lásce je doba poněkud někde jinde a že když muž přijde za holkou s kytkou, tak to může vypadat spíše poněkud hloupě neboť opravdu asi fenoménem dnešní doby a prvotní oslovení dámy při zájmu o seznámení je „ Dobrý den slečno, mohla byste si prosím sundat sluchátka?“
Ohledně vydání hudebního nosiče Tomáš zmínil, že zatím si veškerý materiál převážně připravuje doma, ale že snad po domluvě s jistým, blíže nejmenovaným producentem, by se někdy na podzim mohlo něco zrodit a spatřit světlo světa:-)
Atmosféru koncertu, kterou si můžete přiblížit zde, v tomto fotoreportu Tomáš okomentoval tím, že byli až mile překvapení, že se přišlo na ně podívat poněkud více lidí než posledně a že kladně přivítali jejích zahraničního hosta a příznivé reakce publika :-)

Tak zase někde někdy

Martin \m/ *o* \m/